بزرگترين و حيرت انگيزترين كليساي جهان



برای بزرگ شدن تصاویر روی آنها کلیک کنید
 
 

كليساي "ساگرادا فاميليا" بزرگترين و شگفت انگيز ترين كليساي جهان است كه در ايالت كاتالان در شهر بارسلونا واقع شده است.

به گزارش بانكي دات آي آر ، نام اصلي اين كليسا گائودي است ، چرا كه آنتون گائودي در سال 1852 نخستين معماري بود كه ضمن طرح ايده ساخت اين كليساي عظيم ، كار ساخت آن را آغاز نمود.

"ساراگادا فاميليا"  توسط آنتوني "گائودي"  طراحي شده است." گائودي" از سال 1883 كار خود را بر روي اين طرح آغاز كرده  و 15 سال آخر عمر خود را صرف تلاش براي اين اثر بي نظير كرده است.پيش بيني شده است كه اين پروژه در سال 2026  به پايان خواهد رسيد.
بنابراين "گائودي"  شاگرداني را براي آينده اين كار در نظر گرفته بود. بعد از فوت وي در سال 1926 كار تحت نظر "دومنيك سوگراني "ادامه يافت اما جنگ داخلي اسپانيا  در سال 1936 موجب توقف كار شد. بخش هايي از اين بنا در هرج و مرج هاي جنگ خراب شد.

طرح فعلي بر اساس نسخه بازسازي شده از نقشه مفقود شده آن است و از ايده هاي مدرن امروزي نيز بهره برده است. از سال 1940 است  كه معماران مطرحي همچون "فرانسيز كوئينتا نا"،" ايزيدر پيوگ بئودا"،" لوئيز بنتي گري" و "فرانسيز كاردونر" مسئوليت كار را بر عهده گرفتند. هر كدام از معماران بخشي از كار را بر عهده گرفته و آن را به پيش بردند.

بر اساس آماري كه روزنامه ي " الپريوديكو دو كاتالنيا" اعلام كرده است، دو ميليون و بيست و شش هزار نفر در سال 2004 از اين كليساي نيمه ساخته ديدن كرده اند. اين امر باعث شده است كه  اين بنا به يكي از معروفترين  و پر جاذبه ترين بناهاي تاريخي در اسپانيا تبديل شود.

اخيرا  اسپانيا ، پروژه اي را در دست دارد  كه  به واسطه آن تونل قطار سريع السير شهري درست از زير يكي از بخش هاي اصلي اين بنا عبور خواهد كرد. اگرچه وزارتخانه  بر اين مدعاست كه هيچ خطري بنا را تحديد نمي كند اما معماران بنا با اين عقيده مخالفند. آن ها مي گويند كه هيچ تضميني نيست كه تونل بر استقامت ساختمان تاثير منفي نگذارد.

طرح

تمام بخش هاي  ساراگادا فامييليا ، همانگونه كه خواسته و آرزوي گائودي بود ،لبريز از سمبل هاي مسحيت است ." آخرين شاهكار  از جايگاه مقدس عالم مسحيت " . برجسته ترين جنبه  اين اثر نماي دوكي مانند برج است.

در مجموع اين بنا داراي 18 برج بلند است كه  هر كدام از آن ها به ترتيب بلندي آن بيانگر و نماينده  دوازده يار حضرت مسيح، چهار كاتب انجيل و مريم مقدس است و بلندترين آن از آن حضرت مسيح (ع) مي باشد.( در گزارش عملكردي كه  از اين اثر در سال 2005 در وبسايت رسمي آن منتشر شد، طرحي كه با امضاي "گائودي" اخيرا به دست آمده است اشاره دارد كه برج متعلق به مريم مقدس مي بايست كوتاه تر از كاتبين انجيل باشد. اين گزارش نيز بيان مي دارد كه ادامه كار به جهت نزديكي هر چه بيشتر آن به اين خواسته ،دنبال مي شود. همين منبع هم چنين توضيح مي دهد كه سمبل هاي مسيحت از طريق انجيل قابل درك و شناخت شده اند.

نماها ي سر در بنا

كليسا داراي سه سر در بزرگ خواهد بود: سر در ولادت مسيح (ع) در شرق، سر در عظمت و شكوه در جنوب( هنوز در حال تكميل است) و سردر عشق و ايمان به حضرت در غرب.سر در ولادت قبل از توقف كار در سال 1935 ساخته شد و در بر دارنده ايده اصلي "گائودي" است . سردر عشق و ايمان سرشار از كم لطفي است. اين سر در مشخصه هايي از باريكي بسيار و نازيبايي را يدك مي كشد. اين بخش بحث بر انگيز كاري از "جزف ماريا سابيراچ "مي باشد.

داخل بنا

نقشه كليسا متاثر از "لاتين كراس"(سمبل صليب)  است و داري پنج راهرو ميباشد.  گنبد سالن اصلي  به 45 متر مي رسد درحاليكه گنبد سالن كنار آن 30 متر است.سالن جانبي  سه راهرو دارد. ستون هاي آن در يك فضا و چهارچوب 7.5 متري  بنا شده است . البته ستون محراب در بناي "دل  ويلار"  قرار گرفته است و در فضاي مورد اشاره واقع نشده است. سالن مياني (سالن عبوري)  داراي  چهار ستون  مركزي ساخته شده از سنگ آذرين و  به شكل هذلولي  است كه خود توسط 12 بناي هذلولي ديگر كه دو حلقه را شكل مي دهند محاصره شده است . اين بخش هم چنان در دست ساخت است.گنبد سالن اصلي حدود 60 متر و محراب كليسا كه داراي گنبدي به  شكل هندسي هذلولي است  معادل 75 متر است. گائودي در نظر داشت تا باز ديد كنندگان هنگام ورود بتوانند طاق گنبد سالن اصلي و سالن مياني و محراب  را ببينند.

ستون هاي داخلي اين بنا طرح بي نظيري  از گائودي مي باشد.

سمبل هاي (به كار رفته در بنا)

در دكوراسيون  اين بنا زمينه هايي كه حاوي دعاها و نيايش ها مي باشد به كار رفته است. به طور مثال برج ها با كلماتي مانند "Hosanna" ،" Excelsis" و " Sanctus " تزيين شده اند.  درهاي بزرگ و باشكوه سر در  "عشق و ايمان" مزين به كلماتي از انجيل  در زبان هاي متفاوتي است  و سر در " عظمت و شكوه"  با كلماتي از "اپوستلز كريد" ( يكي از منابع دين مسيحيت) جلوه يافته است.محل و جايگاه مقدس كليسا با مفاهيم متنوعي از جمله  تقدس، پرهيزگاري، معاصي ، و مفاهيمي غير ديني از جمله مناطقي از كره خاكي همراه شده است.

همانطور كه پيش تر نيز اشاره شد اين بنا در سال 2026، صدمين ساگرد فوت " گائودي"، پايان خواهد يافت كه البته اين تاريخ از برخي جهات مي تواند مورد بحث باشد و به تعويق بيفتد.